Kennisbank

10 tips voor de beste businessgesprekken

Geplaatst op 26 oktober 2017 door Nancy Tromp in: Tips

Nog een half uur en dan zit je tegenover je potentiële nieuwe klant. Je weet dat er veel van dit gesprek afhangt. Heel veel. Je voelt je onrustig en bent een beetje zenuwachtig. Je hebt het warm. Voor de laatste keer oefen je je openingszin en je pitch. Toch voel je je niet op je gemak. En dat is best vreemd, want je voert dit soort gesprekken vaker.

Het grootste geheim

Er ontbreekt vaak iets in gesprekken, het is één van de grootste geheimen van een goede gesprekken. Misschien wel briljante gesprekken. Dat geheim is 'emotioneel aanwezig zijn'. En? Ben je al afgehaakt? Veel te zweverig. Toch is dit precies waar het om gaat. Om het wat praktischer te maken: 10 tips voor briljante businessgesprekken.

10 tips

  1. Vermijd gevoelige onderwerpen, zoals politiek, religie of iets anders controversieels. Zoek uit hoe je kunt aansluiten bij je klant. Als dat niet lukt: houd je onderwerpen neutraal en plezierig.
  2. Observeer de lichaamstaal van je gesprekspartner nauwkeurig om te zien of je hem verveelt. Als hij of zij gaapt, kun je beter een ander onderwerp aansnijden.
  3. Let op dat jij niet continu aan het woord bent. Stel ook vragen aan de ander en luister actief. Zet daarbij ook jouw eigen lichaamstaal in.
  4. Corrigeer de ander niet als je het niet eens bent met wat hij zegt. Dit is niet het moment om in de aanval te gaan. Blijf altijd beleefd en professioneel.
  5. Wees veelzijdig en zorg er voor dat je een overvloed aan onderwerpen hebt om het gesprek gaande te houden. Je wilt het zakelijk houden, maar zult meer succes hebben door de ander beter te leren kennen.
  6. Stel open vragen. Vragen die niet met ja of nee beantwoord kunnen worden.
  7. Onderbreek je gesprekspartner niet. Wacht tot hij is uitgesproken en uitgedacht.
  8. Toon altijd interesse in de ander. Dit is een garantie voor succes.
  9. Schep de voorwaarden voor een goed gesprek. Toon je leiderschap als er meer mensen aan tafel zitten. Zet de kwaliteiten van alle gesprekspartners in en laat ze stralen.
  10. Wees je bewust van je taal. In businessgesprekken is de taal vaak agressief. "We maken de concurrentie kapot en willen winnen". Niet iedereen kan zich vinden in dit taalgebruik. Kies oprechte en positieve taal waarmee je respect van je nieuwe potentiële klant verdient.

Wil je weten hoe jij emotioneel aanwezig kunt zijn in een gesprek? Hoe je jouw lichaamstaal in kunt zetten om te bereiken wat je wilt? Kortom: hoe jij briljante businessgesprekken voert? Meld je aan voor 2020Pro: verbeter je gesprekken.

[bron: Dit artikel is een vertaling en bewerking van dit artikel wat eerder verscheen op INC.com]