Kennisbank

Kom jij niet uit de verf in je gesprekken? 5 tips hoe het beter kan

Geplaatst op 13 april 2017 door Nancy Tromp in: Tips

Wat het geheim is van een goed gesprek? Emotioneel aanwezig zijn. Niks meer, niks minder.

Emotioneel aanwezig zijn, kun je leren en je weet niet wat je meemaakt als je deze kunst verstaat. Parkeer al je gedachten, negeer ruis en richt je volledig op je gesprekspartner.

Hoe je dat voor elkaar krijgt? Vijf manieren om emotioneel aanwezig te zijn en spectaculaire gesprekken te hebben.

1. Wees aanwezig met je lichaamstaal

De snelste en makkelijkste manier om mensen op hun gemak te stellen en vertrouwen te wekken: non-verbale communicatie. Hieronder tips hoe je je lichaamstaal positief kunt inzetten: 

  • Lach met je ogen. Dat is een echte lach. Zo straal je vreugde uit en geef je de ander vertrouwen. 
  • Pas je lichaamstaal aan aan wat je zegt. Als je enthousiast bent over iemands promotie, klink en gedraag je dan ook enthousiast.
  • Neem een open houding aan. Stel je open door je armen en benen ontspannen te houden in plaats van over elkaar. 
  • Hang, wiebel of leun niet achteruit in je stoel. Hangen laat desinteresse zien en als je wiebelt of achteruit leunt oog je verveeld. 
  • Geef je gesprekspartner letterlijk ruimte, kom niet te dichtbij.
  • Maak oogcontact. Als iemand dat niet doet, voelt hij zich ongemakkelijk.
  • Spiegel het gedrag van de ander. Vaak zonder dat je het merkt, doe je je gesprekspartner na. Je neemt dezelfde houding aan, maakt dezelfde bewegingen en hebt dezelfde gezichtsuitdrukkingen. Dat komt omdat je op hetzelfde 'level' zit en dat geeft een vertrouwd gevoel.

2. Wees aanwezig door aandachtig te luisteren

Effectief communiceren gaat niet alleen over praten. Luister goed naar het verhaal van de ander, stel vragen en zoek diepte, begrip en betekenis in het gesprek. Mensen die goed communiceren zijn aanwezig in het moment. Ze hoeven niet over anderen te praten om hun punt te maken. Door goed te luisteren naar de angst en bezwaren van mensen, hoor je vanzelf de oplossingen. 

3. Toon leiderschap en laat je échte gevoelens zien

"Ik weet niet zo goed wat ik hier mee aan moet, wat zou jij doen?" of "Ik heb je hulp nodig". Als je deze uitspraken hoort, weet je dat het om echte gevoelens gaat.

Door open te zijn, maak je ruimte voor oprechtheid en authenticiteit. Door 'echt' te zijn geef je als manager het goede voorbeeld. Je geeft je medewerkers de ruimte ook 'echt' te zijn. Het resultaat? Echt contact en eerlijke gesprekken.

4. Wees aanwezig door vertrouwen te geven

Leg de nadruk op de ander. Dit kan natuurlijk alleen als je het tweede punt toepast: aandachtig luisteren. Als je dit doet, zul je merken dat anderen zich veilig bij je voelen en dat je zo invloed kunt uitoefenen op de situatie.

Het is niet de bedoeling om toekomstige gesprekken zo naar je hand te zetten. Je bedoeling is vertrouwen te wekken door aanwezig te zijn en bewust te zijn van de gedachten en gevoelens van anderen. Het is een oprechte wens om te geven en anderen te dienen.

5. Wees aanwezig door postitief taalgebruik

Heb je wel eens opgelet hoe positieve en vrolijke mensen dat doen? De meesten van hen gebruiken slechts positieve woorden en gespreksonderwerpen. Ze houden zich ver van onnodige drama's, roddels en psychologische oorlogsvoering.

Een laatste tip: Als je 'positief' aanwezig bent, geef je de ander behulpzame feedback die kracht geeft. Als je dat doet, inspireer je anderen, wek je vertrouwen en creëer je ook positiviteit in je eigen leven.

[Bron: dit artikel is een vertaling en bewerking van dit artikel wat eerder verscheen op INC.com]