Kennisbank

Ben jij als manager een goede coach?

Geplaatst op 28 maart 2018 door Nancy Tromp

Weet jij zeker dat jij als manager een goede coach bent? Onlangs verscheen een interessant artikel naar aanleiding van het leiderschapsonderzoek 'Leadership Connected'.

De Nederlandse werknemer heeft steeds meer behoefte aan zelfsturing en eigen regie. De leidinggevende vindt dat hij hier goed mee omgaat en geeft zichzelf een 8,2 voor zijn leiderschapsstijl. De werknemer komt niet verder dan een 5,6...

Zelfsturing is moeilijk voor medewerkers

Zelfsturing is belangrijk, maar ruim de helft van de medewerkers vindt toch dat leiders verantwoordelijk zijn voor hun motivatie. Jessica van Wingerden, directeur van Schouten Research: "We hebben behoefte aan bevlogen leiderschap, een leiderschapsstijl die ruimte voor eigen regie in het werk faciliteert".

Leiders sturen op autonomie

"Bevlogen leiders motiveren en inspireren hun medewerkers en geven constructieve feedback. Zij bieden hun medewerkers hulpbronnen en uitdaging in het werk, stimuleren hen eigen regie te nemen en zichzelf te ontwikkelen. Daarbij laten bevlogen leiders zien hoe medewerkers bijdragen aan het hogere doel van de organisatie en tonen zij waardering voor deze bijdrage. Als we kijken hoe bevlogen leiderschap wordt ervaren, dan zien we dus dat er nog veel winst valt te behalen."

Coachen kun je leren

Maar hoe doe je dat als leidinggevende: sturen op autonomie? Hoe word je een goede coach op dit gebied? Uiteraard is het van belang te luisteren, niet te snel oordelen, verkennen, samenvatten en verifiëren. Je kunt bovendien stilte in acht nemen, gevoelens herkennen en uitdrukken, en feedback geven en ontvangen.

Dat weet ik al, maar wat maakt het verschil?

Het verschil maak je door non-verbale communicatie te leren begrijpen van je medewerkers. Dus niet luisteren naar wat ze zeggen, maar juist reageren op wat ze niet zeggen. Medewerkers laten zien wat hun kwaliteiten zijn, waar hun blokkades liggen en ze uitnodigen hun emoties bespreekbaar te maken. Pas als medewerkers zichzelf begrijpen, is groei mogelijk. 

Non-verbale communicatie maakt het verschil

Als leidinggevende maak je talenten en blokkades bespreekbaar. En met name die waar je medewerkers zich nog niet van bewust zijn. Vanuit hun non-verbale signalen, coach je op emoties om zo zelfsturing mogelijk te maken. Je interpreteert de non-verbale signalen van je medewerkers on-the-spot en geeft ze inzicht in onderliggende emoties. Door de signalen op de juiste manier te interpreteren, worden onbewuste patronen bewust en is gedragsverandering mogelijk. Door de videotechniek in te zetten voor reflectie bevorder je hun autonomie.

Ja, dat wil ik ook!

De coachopleiding van 2020academy biedt je alles wat je nodig hebt om een goede coach te zijn voor je medewerkers. Meer weten? Mail mij via nancy@2020academy.nl.

Over het onderzoek

Het onderzoek Leadership Connected is uitgevoerd door Schouten Research in samenwerking met Managersonline.nl in het voorjaar van 2016. In totaal hebben 2100 respondenten de vragenlijst van het onderzoek ingevuld. Van de respondenten is 55 procent vrouw en 45 procent man. Het onderzoek is uitgevoerd onder leidinggevenden (57 procent) en niet leidinggevenden (43 procent) in alle sectoren.

[Bron: managersonline.nl]