Kennisbank

3 tips voor het geven van betere feedback

Geplaatst op 2 maart 2018 door Nancy Tromp in: Tips

Feedback leidt té vaak tot onbegrip, frustratie, miscommunicatie en onzekerheid. Je bedoelingen zijn goed: je wilt de ander aanzetten tot actie, je wilt dat de ander meer impact gaat maken, je wilt de ander helpen, je wilt de ander bereiken met jouw woorden. Maar vaak blijft het gewenste resultaat uit. Hoe komt dat?

Wie ben jij om de ander te willen corrigeren?

Het volgen van de 'feedback-regels' is geen garantie dat je feedback ook aankomt bij de ander. Belangrijk om je af te vragen voordat je feedback gaat geven is: Wie ben ik om de ander te willen corrigeren op gedrag waar ik last van heb? 

Feedback zegt namelijk meer over jou dan over de ander. Wat je zegt, ben jezelf! Je spreekt jouw mening uit, weinig objectief en niet altijd herkenbaar. Jouw mening kan voortkomen uit persoonlijke, negatieve ervaringen vanuit het verleden. Als je de lading van deze ervaringen onbewust verwerkt in je feedback, is de kans groot dat het veel te heftig is voor de ander. 

Omdat feedback gebaseerd is op jouw mening, gebruik je je eigen woorden met de betekenis die jij eraan geeft. Snapt de ander jouw taal wel? Interpreteert hij jouw woorden niet anders? Als dat zo is, is het moeilijk voor de ander om jouw feedback te ontvangen.

Het gaat niet om jou, het draait om de ander

Vraag blijft: Hoe kan het beter? 

3 tips:

  1. Spreek mensen niet aan op hun afweergedrag: Bambi, Bullebak, Geisha en Pokeraar. Heel verleidelijk, maar doe het niet! Je wilt liever in gesprek over onderliggende onzekerheden.
  2. Spreek mensen niet aan vanuit jouw afweergedrag.
  3. Verplaats je in de persoon. Wat is het voor (non-verbaal) type, wat zijn zijn kwaliteiten, wat vindt hij belangrijk en welke taal kan iemand ontvangen?

Wil je meer weten over mijn visie op feedback geven en meer tips horen? Stuur me dan een e-mail nancy@2020academy.nl.