Kennisbank

4 tips om écht te leren luisteren

Geplaatst op 28 september 2017 door Nancy Tromp in: Een goed gesprek, Tips

Langbenig, snel en zelfbewust kwam ze binnen. Simone, operationeel manager bij een groot logistiek bedrijf. Met een frons op haar gezicht, vertelde ze: “Ik heb geen geduld en heb niet altijd zin om te luisteren, ben snel afgeleid en vind een heleboel onderwerpen niet interessant. Voor mij is het belangrijk om snel tot de kern te komen en ik vind verhalen over huisdieren en kinderen niet boeiend.” 

“Door mijn ongeduld blijven veel zaken onbesproken en dat kan ik mezelf niet permitteren als manager. Laatst zei één van mijn beste mensen: ‘Ik ben soms bang dat ik teveel tijd van je vraag, waardoor ik het meeste maar voor mezelf hou’. Dat vind ik geen goede ontwikkeling en het belemmert mij vooral in het bereiken van mijn doelen.”

Als je luistert, schenk je aandacht aan de ander

“Kortom: volgens mij moet ik leren luisteren!” Ik gaf haar de volgende luistertips om het contact met haar medewerkers te verbeteren.

Tip 1: Elimineer vooraf je oordeel

Vijand van een goede luisterhouding is oordeelsvorming. Als je een gesprek start met een oordeel over je gesprekspartner, ga je tijdens het gesprek bewijs zoeken voor dat oordeel. Je vindt altijd wel iets, maar daardoor luisteren je slecht naar nieuwe informatie.

Tip 2: Stel alleen vragen als je bereid bent naar het antwoord te luisteren

Luisteren en vragen stellen gaan hand in hand. Stel vragen, wees nieuwsgierig en vraag door. Zorg er wel voor dat je vragen stelt en de tijd hebt of geïnteresseerd bent in het antwoord.

Tip 3: Leer leven met de antwoorden

Ken je de situatie dat je een prachtige vraag stelt, maar dan gaat het antwoord een richting uit die jij niet hebt bedacht? Bijvoorbeeld de vraag: ‘Hoe komt het dat je het werk nog niet af hebt? Met het antwoord: ‘Ik kan het niet, het is boven mijn pet.’ Prachtige vraag, prachtig antwoord, alleen niet altijd wat je wilt horen. Het leren leven met de antwoorden, levert veel échte informatie op.

Tip 4: Let op je non-verbale communicatie; neem een actieve luisterhouding aan

Ga rustig zitten, beide benen op de grond, open, ontvankelijk. Doel van deze houding is jezelf ontspanning geven. In veel gevallen doet de ander je na dus je gesprekspartner wordt ook iets meer ontspannen en dit leidt ertoe dat je beter naar elkaar kunt luisteren. Een stoel is om te zitten en ook te rusten!

Na drie weken kwam Simone terug. Ze ging al rustiger zitten, nam de tijd voor het drinken van de koffie en ze vroeg tot mijn verrassing: “Hoe is het nu eigenlijk met jou?”

Dit artikel verscheen eerder al op de site van Proudwoman.