Kennisbank

Krachthoudingen

Geplaatst op 19 mei 2016 door Nancy Tromp in: Tips

In haar artikel in het NRC vertelt journalist Dorien Knockaert over haar ongemakkelijke ervaring als spreker in het openbaar.

Ze ontdekte dat oefenen met je lichaamshouding podiumvrees kan wegnemen.

"Het is ongelooflijk hoe hard je jezelf kunt verliezen in zo’n situatie. Mijn hart bonsde, mijn stem klonk onherkenbaar, mijn ademhaling ontspoorde. Helder denken lukte niet meer. Ik ratelde drie kwartier door, zei „zo, dank u!”, beantwoordde met gespeelde belangstelling de vragen en vertrok." 

Power posing

Knockaert kwam via een vriendin in aanraking met Amy Cuddy en haar boek Presence. Cuddy onderzocht onzekerheid en vooral hoe je je ervan kunt bevrijden.

Ze ontdekte dat je door twee minuten een power pose of krachthouding aan te nemen, je zelfvertrouwen de overhand krijgt. Een prettige gedachte als je weet dat je een presentatie of moeilijk gesprek hebt.

Krachthoudingen zijn helemaal wat je je erbij voorstelt: je poseert als een geile gorilla, als een gewichtheffer of als Mega Mindy. Maar het kan ook discreter: rechtop staan, kin omhoog, borst vooruit, benen
open, handen in de zij.

Beïnvloed je lichaam met je denken

Knockaert vertelt dat Cuddy schetst hoe we met ons lichaam ons denken kunnen beïnvloeden. Ze legt uit waarom yoga zo therapeutisch is voor onze geest: vooral de vertraagde, ritmische ademhaling die bij de bewegingen hoort, ontspant ons en stemt ons positiever. 

Ze schrijft dat krachthoudingen ons niet alleen zelfverzekerder, maar ook trefzekerder maken: uit de analyse van een reeks strafschoppen bleek dat spelers die oogcontact met de keeper van het andere team vermeden, significant vaker misten. Wie een dominante houding aanneemt, kan volgens Cuddy bovendien meer pijn verdragen, én kan beter abstract denken.

Omgekeerd bevestigt een reeks onderzoeken dat een ineengedoken lichaam machteloze en depressieve gevoelens versterkt.

Je lichaam wisselt informatie uit met je hersenen

Onzekerheid compleet laten verdwijnen is natuurlijk niet mogelijk. Cuddy schrijft: ‘Geen enkele aanpak kan dat. Wat ik je vooral wil zeggen is dat je lichaam voortdurend op een heel overtuigende manier informatie uitwisselt met je hersenen. En het is aan jou om die informatie te beheren.’

[Bron artikel: NRC, Bron afbeelding: Ted Blog]