Kennisbank

Op het podium ben ik me 100% bewust van mijn zichtbare taal

Geplaatst op 9 maart 2016 door Nancy Tromp in: 2020interview
"De manier waarop je de zaal inkijkt en contact maakt met je publiek bepaalt het verloop van de bijeenkomst…"

Wie ben je en wat doe je?

Paul ’t Lam is zoals hij het zelf omschrijft een echte communicatieman’. “Ik ben tamelijk ervaren in het zoeken naar het DNA van organisaties. Ik breng onder woorden wat het bedrijf eigenlijk is. Daarbij gaat het niet alleen om de woorden, dat is een beetje kort door de bocht”.

Verder is Paul regelmatig dagvoorzitter. “Dan sta ik op een podium ergens in een zaal en praat de dag aan elkaar, of ik leid een discussie, ben moderator of een mengvorm daarvan. Vaak leid ik ook brainstormsessies, dat kan alle kanten opgaan. Ook help ik mensen hij het spreken in het openbaar of het maken van een speech”.

Wat vind jij belangrijk in je werk en wat is jouw visie op je vak?

“Ik vind een bedrijf een mevrouw of mijnheer; een anonieme organisatie vind ik niks. Daar heersen mores die ver van persoonlijkheid afstaan. Als ik mag meedenken met organisaties en ik kom met mijn vertaling van wie zij zijn. Een oplossing, een idee, iets dat ik kan vatten. De reacties zijn soms prachtig. De opluchting in het gezicht van de opdrachtgever spreekt boekdelen. Een zucht van verlichting en dan: Goh, ja, dit zijn wij!”

“Dat betekent dat je je vakmatig heel erg moet inleven in wie en wat het is en in staat moet zijn het te vertolken naar iets concreets, zodat je het bij de hand kan nemen en door kan geven. Pas dan help je een organisatie verder. Dus als je telkens op zoek gaat naar de vraag achter de vragen of de betekenis achter het dagelijkse werk… Als je dat zichtbaar maakt, dan zit je goed”.

“Als dagvoorzitter vind ik het vooral erg belangrijk af te stemmen. Niet alleen op de zaal, maar vooral ook op de persoon die naast me op het podium staat”.

Hoe bouw jij contact op met je opdrachtgevers en je publiek?

“Contact met mijn opdrachtgevers gaat eigenlijk vrijwel altijd in persoonlijke gesprekken. Pas dan zie je aan de mensen wat er scoort, wat er speelt, waar ze op aanslaan, waar ze doorpraten en waar stiltes vallen, waar de ogen omhoog gaan waar ze zeggen dat ze er even over na moeten denken. Dan ‘proef’ je dat er iets zit”.

“Als dagvoorzitter houd ik natuurlijk rekening met diegene die op het podium staat en de mensen in de zaal. Een rustige, wat verlegen persoon moet ik rustig aankondigen, dan kan ik niet stuiterend over het podium gaan. Maar ik probeer hem natuurlijk ook wel een beetje te prikkelen door te vragen of we er wel een beetje een spannende middag van gaan maken”.

“Door mensen energie te geven, komen ze ook in hun energie en door een beetje laconieke opmerking te maken, wordt de sfeer wat losser”.

Wat is de waarde van de zichtbare taal voor jouw werk?

“Zichtbare taal is veel completer dan alleen de hoorbare taal. Ik denk dat het meer contact oplevert.
Je komt verder in een overleg of met een persoon”.

“Ik werk soms al jaren voor bepaalde opdrachtgevers en het gaat vooral over persoonlijk contact. Dat heeft te maken met elkaar kennen, met vertrouwen, met ‘je hebt aan één woord genoeg’. Je voelt de ander aan, je weet wat hij bedoelt”.

“Dat voelt behaaglijk, zowel voor mezelf als voor de opdrachtgever. Die weet: daar zit ik goed, daar word ik begrepen en kom ik een stap verder. Behaaglijk is een woord dat ik vaak gebruik, omdat het past bij de sfeer die er is als mensen beginnen te kwispelen, zeg maar. Een soort van: ‘ja dit is het goede spoor, hier kunnen we verder mee, dit voelt goed’. Een woord daarvoor is behaaglijk. Maar het gaat vooral om die ervaring”.

“Voor sommige opdrachtgevers werk ik al jaren en dan gaat het vooral over persoonlijk contact. Elkaar kennen en vertrouwen. Je voelt de ander aan, je kijkt en weet wat hij bedoelt”

Wat pas je toe en wat werkt voor jou?

“Als je een plek voor jezelf wilt hebben waar je bewust wilt worden van je zichtbare taal, dan moet je op een podium voor een zaal met 80 mensen gaan staan. Ik help mensen bij het spreken in het openbaar of bij het maken van een speech. Dat schrijven is pas de helft. Het gaat er niet alleen om wat je gaat vertellen, maar vooral ook hoe je het gaat vertellen”.

“Dat heeft te maken met het laten vallen van pauzes, met de zaal inkijken, met bewegen over het podium, met het gebruiken van je stem: omlaag gaan of omhoog gaan. En de manier waarop je je armen gebruikt om telkens maar weer te benadrukken wat je zegt. En even een pauze laten vallen, heeft een enorm effect op datgene wat je daarna gaat zeggen. Er wordt ook gezegd dat dat een intelligente indruk maakt om het maar zo te zeggen. Alsof je er even over nadenkt. Dan zal het wel heel gewichtig zijn”.

“Ik heb Ik heb jarenlang radioprogramma’s gemaakt en mijn leermeester was Rik Felderhof.
Bij radio ziet de luisteraar natuurlijk niks, maar aan andere kant van de zender zit de interviewer die iemand interviewt. Hij kan alleen maar gebruik maken van zijn mimiek om de geïnterviewde aan te zetten om door te gaan op het onderwerp. Je kunt gaan knikken en je wenkbrauwen omhoog trekken en zo heel erg ‘ja’ zeggen. Waardoor de ander zich welkom voelt en doorgaat met zijn verhaal.
Als je in een één-op-één-gesprek met iemand zit, dan werken dat soort dingen bevestigend en enthousiasmerend. Dat leer je non-verbaal te doen als je radio maakt. Ik kom er nu pas op, maar het is wel waar”.

Hoe ben jij in contact gekomen met 2020?

“Ik ken Nancy Tromp al jaren en we broeden op een idee om iets te doen met een combinatie van haar ervaring en de mijne. Nancy heeft de gave van het ‘onmiddellijke zien’. Zij doorgrondt mensen en situaties op basis van lichaamstaal, mimiek, de kleinste signalen. Ik ben van de woorden, de beelden, de ‘frames’. We ontwikkelen een training over presenteren waarin beide talen aan de orde komen: de zichtbare en de hoorbare. Ik weet zeker dat we mensen daar verder mee kunnen helpen”.

Wat zou je anderen adviseren als het gaat om het verbeteren van contact?

“Word bewust van de indruk die je op anderen maakt en weet dat je die ook kan gebruiken om echt contact te maken en zo te bereiken wat je wilt. Emotie is de brandstof van de boodschap”.

Paul 't Lam is zelfstandig communicatieadviseur en van vele markten thuis. Regionale ontwikkeling, internationale arbeidsbemiddeling, productinnovatie, welzijnsbeleid, personal profiling, lobbying, fusies & ruzies. www.apostrof.nl