Kennisbank

Voel jij je opgejaagd?

Geplaatst op 20 december 2017 door Nancy Tromp in: Emoties, Tips

"Wil je dit nog even oppakken?" vraagt je collega. Terwijl hij het vraagt, zie je in je ooghoek je inbox volstromen. Veel te doen vandaag en er zitten ook een aantal pittige klussen tussen. Daar ben je zeker de hele ochtend mee bezig. En dan de telefoontjes die je nog moet plegen... En vanmiddag dat ingewikkelde gesprek.

Ervaar je teveel stress?

Je voelt je opgejaagd, merkt dat er een frons op je voorhoofd verschijnt en je mond verkrampt.

Heb jij het gevoel dat het je teveel is? Word je geleefd? Ben je gestrest?

Geen probleem. Het is op te lossen, maar wel op een andere manier dan je gewend bent...

Je overschreeuwt je gevoel

Meestal zoek je de oplossing voor stress in het wegnemen van werkdruk. Dit kan helpen, maar meestal is er iets anders nodig. Niet de hoeveelheid werk geeft je stressgevoelens, maar juist je onderdrukte emoties zorgen voor veel stress.

Herken je dat je toch maar aan je nieuwe opdracht begint, zonder echt te snappen wat er gevraagd wordt? Of dat je tegen je zin meedoet aan een groepsactiviteit? Of dat je je laat opjagen door de planning van je klant?

Je doet net alsof het er niet is

In de genoemde situaties onderdruk je je echte emoties. Je hebt angst, voelt je onzeker of alleen staan. Je doet alleen net alsof deze emoties er niet zijn. Je past je aan of overschreeuwt jezelf.

Zo zichtbaar is stress

Je ziet stress altijd in het gezicht. Groot opengesperde ogen, een strakke mond. Maar ook subtielere signalen zijn een indicatie van stress. Kijk maar op onderstaande foto hoe ongemakkelijk dat er uit ziet.

Wat kun je doen?

Om meer grip te krijgen op je stress, is het belangrijk meer zicht te krijgen op je emoties. Begin met reflecteren. Beantwoord aan het eind van de dag de volgende vragen en schrijf de antwoorden op:

  1. Wat waren vandaag lastige situaties? Situaties die veel energie hebben gekost, die conflictueus waren of waarin je jezelf niet was...
  2. Welke gevoelens maakten deze situaties los? Kreeg je het benauwd? Werd je moe? Had je een knoop in je maag?
  3. Van welke emoties was sprake? Werd je onzeker, boos, verdrietig? En waar werd je met name onzeker over of verdrietig of boos van?
  4. Nu je weet welke emoties je hebt ervaren, kun je jezelf de volgende vraag stellen: Wil ik deze emoties delen met iemand? Je partner, je manager of een collega?

Uit je over je emoties

Deze reflectievragen helpen je om jezelf en je emoties beter te leren kennen. Nog belangrijker is dat deze vragen je helpen om je beter te leren uitspreken over je emoties. Juist het uiten, doet stress verminderen en leidt vaak tot de juiste hulp of het neerzetten van nieuwe verwachtingen.

Meer weten over emoties?

Wil je meer weten over emoties? Download dan het hier het E-book Ken je emoties.

Wil je je emoties nog beter herkennen, wil je sturen vanuit je emoties en stress verminderen, kijk dan eens naar de training 2020Pro, verbeter je gesprekken. Heb je deze training al gedaan kijk naar het vervolg 2020Expert, verdiep je contacten.