Kennisbank

Wat iedereen zou moeten weten over contact maken

Geplaatst op 31 januari 2017 door Nancy Tromp in: Tips

"Is er iets met je?" je loopt het kantoor van je collega binnen en ziet dat het niet goed met hem gaat. Om erachter te komen wat er in zijn hoofd omgaat, moet je je verplaatsen in de ander. Uit onderzoek blijkt dat we dit niet goed kunnen. De oplossing hiervoor is goede vragen stellen. Wil je de kracht van je vragen vergroten? Let op de volgende drie punten: 

Mensen zijn altijd bang voor straf

De ander vertelt je niet altijd wat je graag wilt weten. Bewust of onbewust misleiden ze je of brengen ze je op een dwaalspoor, gaan het onderwerp uit de weg of weigeren simpelweg de waarheid te vertellen. Vaak spreken mensen niet de waarheid, omdat ze bang zijn voor 'straf'. Als je de kans op de waarheid wilt vergroten, zorg er dan voor dat je gesprekspartner zich veilig voelt en verminder de angst voor 'straf'.

'Waarom'-vragen zijn te moeilijk

Mensen kennen zichzelf niet altijd goed genoeg. Ze vinden het moeilijk precies uit te leggen wat er in hun hoofd omgaat en te antwoorden op vragen die starten met ‘waarom’. Goede ondervragers geven vaak de voorkeur aan ‘wat’-vragen in plaats van ‘waarom’-vragen, omdat mensen die veel nauwkeuriger (kunnen) beantwoorden.

Mensen snappen je taal vaak niet

Mensen snappen jouw taal maar beperkt. Jouw woorden en begrippen kunnen voor iemand anders iets anders betekenen. Neem maar eens in gedachte een beeld van een olifant. De kans dat jouw olifant er heel anders uitziet dan die van mij is heel groot. Zo kunnen woorden verkeerd geïnterpreteerd worden en voor verwarring zorgen. 

Als je vragen stelt, gebruik dan eenduidige begrippen. Vermijd zoveel mogelijk het gebruik van businesstaal. Juist woorden als performance, rendement, implementatie kunnen begrippen zijn waarvoor mensen verschillende definities hanteren.

Beter contact

Kortom: vaststellen wat er in iemands hoofd omgaat, is niet makkelijk. Maar door het creëren van een veilige omgeving en door het stellen van de juiste vragen, krijg je een beter contact en leer je de ander kennen. Ook het goed observeren van non-verbale signalen geeft veel informatie. 

Meer weten? Bekijk het boek Mensenkennis & misverstand van Nicholas Epley.