Kennisbank

Wil je meer contact? Toon begrip

Geplaatst op 16 april 2018 door Nancy Tromp in: Tips

Begrip tonen is belangrijk in contact. Met begrip overbrug je het verschil tussen jou en je gesprekspartner. Maar het tonen van begrip is niet bepaald eenvoudig. Begrip tonen is een kunst op zich!

Het raampje van de ander

Vaak tonen wij begrip vanuit onze eigen waarden, normen en gedachten. Waarschijnlijk herken je de situatie wel dat jij naar huis gaat, terwijl je collega nog zit te werken. Vaak vragen we dan: “Moet je ook niet naar huis? Je hebt toch wel genoeg gedaan? Is het geen tijd om te ontspannen?” Daarmee toon je geen begrip. Jij gaat naar huis en je collega heeft de keuze gemaakt te werken. Begrip gaat over het vermogen om ‘te kijken door het raampje van de ander’. Wat doet de ander? Waar kiest hij voor? Wat is zijn perspectief? Vanuit zijn raampje zou jij kunnen zeggen: “Succes! Wat ben je toch een harde werker!”

3 tips voor het tonen van begrip:

  1. Oordeel niet over wat de ander zegt of doet. Als de ander boos is, zal hij er wel een reden voor hebben. Een oordeel versterkt het verschil tussen jou en de ander en maakt het lastig om in te gaan op wat de ander zegt of doet.
  2. Gebruik de woorden van de ander. Als iemand aangeeft dat hij iets irritant vindt, herhaal dan dit gevoel: “Wat irritant voor je!” in plaats van te zeggen: “Dit is ook niet leuk”. Grote kans dat iemand je dan gaat corrigeren.
  3. Kijk als het ware door het raampje van de ander. Geef geen mening over wat jij zelf doet of vindt. Zeg: “Dit lijkt me heel vervelend voor je!” in plaats van “Het valt mij niet op. Je zou je daar niet zo aan moeten storen”.

Meer weten? Bekijk het boek Mensenkennis & misverstand van Nicholas Epley.