Kennisbank

Wat gaat er in zijn hoofd om?

Geplaatst op4 januari 2016 door Nancy Tromp in:Tips

Om erachter te komen wat er in het hoofd van anderen omgaat, moeten we ons verplaatsen in de ander. Uit onderzoek blijkt dat we dit niet goed kunnen. De oplossing daarvoor is goede vragen te stellen. Wil je de kracht van je vragen vergroten? Houd dan rekening met deze punten:

Veiligheid

Soms vertellen anderen niet altijd wat je graag wilt weten. Bewust of onbewust misleiden ze je of brengen ze je op een dwaalspoor, gaan het onderwerp uit de weg of weigeren simpelweg de waarheid te vertellen. Vaak spreken mensen niet de waarheid, omdat ze bang zijn voor 'straf'. Als je de kans op de waarheid wilt vergroten, zorg er dan voor dat je gesprekspartner zich veilig voelt en verminder de angst voor 'straf'.

Wat?

Mensen kennen zichzelf niet altijd goed genoeg. Ze vinden het moeilijk precies uit te leggen wat er in hun hoofd omgaat en te antwoorden op vragen die starten met ‘waarom’. Goede ondervragers geven vaak de voorkeur aan ‘wat’-vragen in plaats van ‘waarom’-vragen, omdat mensen die veel nauwkeuriger (kunnen) beantwoorden.

Interpretatie

Mensen snappen taal maar beperkt. Jouw woorden en begrippen kunnen voor iemand anders iets anders betekenen. Neem maar eens in gedachte een beeld van een olifant. De kans dat jouw olifant er heel anders uitziet dan die van mij is heel groot. Zo kunnen woorden verkeerd geïnterpreteerd worden en voor verwarring zorgen. 

Duidelijk zijn in je vragen en met name in de begrippen  die je gebruikt, is enorm belangrijk. Daarnaast is het van belang dat je de begrippen die je gesprekspartner gebruikt goed begrijpt. Vermijd zoveel mogelijk het gebruik van business taal. Juist woorden als performance, rendement, implementatie kunnen begrippen zijn waarvoor mensen verschillende definities hanteren.

Beter contact

Kortom: vaststellen wat er in iemands hoofd omgaat, is niet makkelijk. Maar door het creëren van een veilige  omgeving en door het stellen van de juiste vragen, krijg je een beter contact en leer je de ander kennen. Ook het goed observeren van non-verbale signalen geeft veel informatie. 

Meer weten? Bekijk het boek Mensenkennis & misverstand van Nicholas Epley.